Per er vokset op i butikken

Man kan naturligvis ikke vokse op i en malerbutik. Ligesom man heller ikke kan opdrages af de mange malersvende og lærlinge, der har været i malerfirmaet gennem årene. Men når man som farvehandler Per Mathiasen er anden generation af firmaet og ovenikøbet har boet oven på forretningen, så er det tæt på. Per Mathiasen ikke alene vedkender sig arven, men er også stolt af at drive den gamle familieforretning fra 1969, videre. Det gør han i øvrigt sammen med sin bror John, der er uddannet maler i virksomheden.

-    Jeg er næsten vokset op med butikken, som en alternativ sutteflaske. Som 12-årig vidste jeg formodentlig lige så meget, som de lærlinge vi havde i firmaet. Jeg startede med at sætte varer på plads, og fik lidt lommepenge for det. Nu har jeg været her i 35 år, alt efter hvordan man gør det op, og generelt er folk her i lang tid, siger Per Mathiasen.

Per ville egentlig læse økonomi, og havde en ide om at han måske ville være revisor, men han blev ikke helt færdig. På det tidspunkt havde han en del vagter i weekenden, i hans fars butik. Men i 1992, droppede han økonomistudierne og overtog som daglig leder detailbutikken, og hans bror John var malersvend. I dag drives butik, malerfirma og ejendom, af de to brødre.

-    Vores udfordring er at få kunderne ind i butikken, for vi har faktisk mange varer. Samtidig kan vi yde en langt bedre service, end for eksempel byggemarkeder. Vores varer er også af en af høj kvalitet, siger Per Mathiasen.

Halsskov under forandring

Han har været vidne til en bydel, der har haft et væld af forretninger der er lukket. Men Tapet & Malerhuset nærmer sig de 50 år, så det er en livsstærk butik. Men man holder ikke fast, uden en række forandringer og en evne til at ændre sig med konjunkturerne.

-    Vi lægger vægt på en god og fyldestgørende service over for kunderne. Samtidig skal vi overleve på højkvalitetsprodukter, for mange kunder vil gerne ofre lidt mere på maling, tæpper, gardiner og gulve. Det betyder, at de kommer igen, konstaterer Per Mathiasen.

I dag har firmaet fem fastansatte, og det svinger lidt efter konjunkturerne. Malingen er i dag en del af butik og omsætning, men tæpper, gardiner og især gulve er blevet meget populære.

-    Vi har klart fået et bredere sortiment, og det skal vi også overleve på. Men jeg er heller ikke så bange for at prøve nye ideer og varer af, det skal man have mod til, siger Per Mathiasen.

Byens udvikling betyder også noget for Tapet & Malerhuset, Per Mathiasen konstaterer nøgternt at den har ændret sig fra en fabriks- og færgeby til en pendlerby. Men det kan også godt give nye muligheder. I hvert fald har butikken og firmaet fået nye kunder.

-    I dag har vi en del kunder fra andre byer, bl.a. Kalundborg og Slagelse. De kommer fordi de gerne vil have præcist de produkter vi har. Samtidig har vi fået et lille nichesalg, for der er en del sommerhusejere i og omkring Korsør, der lige skal have shinet sommerhuset op, lyder det fra Per Mathiasen.

Men det er hårdt arbejde, at drive en butik i Korsør. Derfor bruger Per Mathiasen en del tid, på løbende at skabe nye netværk.

-    Jeg bruger både mit netværk, men lige så meget bare det at komme rundt i byen. Jeg kan godt lide at snakke med folk, og det giver også nogle aftaler, om et eller andet der skal laves, siger Per Mathiasen.

Når man nærmest er vokset op i butikken, er det naturligt at spørge om han kunne finde på noget andet, på et senere tidspunkt i livet. Han tænker lidt over det, og konstaterer at tanken har strejfet ham. Men han ser nu egentlig meget godt tilfreds ud, lige der hvor han nærmest er vokset op.

Navn: Tapet & Malerhuset
Adresse: Halskovvej 35-37, 4220 Korsør