Har vi Danmarks sundeste tænder?

Der er, så vidt vides, ikke lavet undersøgelser om hvorvidt Korsørs borgere har landets sundeste tænder. Men de to tandlæger, og ejere, af Tandlægehuset i Korsør, er ikke i tvivl. Det har vi, selvom de ikke er helt sikre på hvorfor det forholder sig sådan. Denne ene af ejerne, Shanti Digebjerg, griner og siger at ”det må være noget i vandet”. For hun er reelt overrasket over hvor sunde tænder korsoranerne har.

- Der går ikke en uge, uden at jeg har mindst én patient, der er over 90 år. Samtidig har jeg en del over 80 år og fælles for dem er at de har utroligt sunde og gode tænder. Så hvis det ikke er vandet, er det jo nok fordi de lever sundt, for mange af dem både svømmer og går lange ture ved Storebælt, siger Shanti Digebjerg og smiler.

Hun er en af de to ejere af Tandlægehuset, den anden er Rikke Jørgensen. Hun overtog, allerede i 2008, en tredjedel af klinikken og i dag ejer hun den sammen med Shanti. De er bevidste om den meget høje faglige standard klinikken og dens to tidligere ejere, Vibeke Selchau Poulsen og Rainer Jensen har holdt. Det er en standard, som de vil gøre alt for at bevare og samtidig udvikle.

- Da jeg købte en tredjedel af Tandlægehuset, tilbage i 2008, var Vibeke og Rainer mentorer for mig, og alle var interesserede i at det gik godt. Nu er Shanti og jeg selv mentorer for to yngre tandlæger, siger Rikke Jørgensen.

Rikke kendte Shanti og spurgte om ikke hun kunne tænke sig, at være en del af Tandlægehuset. Shanti Digebjerg, der er bosat i Odense og arbejdede der, mente at hun nok kunne tage en tur til Korsør og kigge. Det blev i 2014, til et fælles ejerskab, for de to fynboer, Rikke fra Nyborg og Shanti fra Odense. Så selvom mange pendler ud af Korsør, er der altså også nogle der pendler ind.

Tandlæge og ejer - Rikke Sofie Jørgensen
Tandlæge og ejer - Shanti Digebjerg
Tandlæge - Sofie Ahlbom Jørgensen
Tandlæge - Jeppe Storm Hansen

Korsør har mange muligheder

Selvom Storebæltsbroen ofte betegnes som en barriere, forhindrer den altså ikke de to fynboer i at køre over hver dag. Og de gør det med glæde, for de har fundet, og udviklet en god arbejdsplads for både ejere og ansatte.

- Man skal kunne lide det her, for man er jo næsten mere på klinikken, end man er hjemme. Men både klinikken og Korsør er er godt sted at være og der en god atmosfære. Samtidig får vi mange input fra både patienter og ansatte, siger Shanti Digebjerg.

Men dagene kan være lange, for der skal altid være én af ejerne til stede i Tandlægehuset. Så de har lavet en ordning hvor de har lange arbejdsdage, men så har fire arbejdsdage pr. uge.

- Patienterne er jo vores ansvar og mange korsoranere pendler ud af byen og kommer sent hjem. Det betyder at vi skal have tider, til dem der kommer sent hjem, så vi kan godt få lange dage. Men selvom broen er en barriere, har det trods alt den fordel, at der aldrig er kø når vi skal hjem til Fyn, siger Rikke Jørgensen.

De to ejere er glade for byen og synes det er godt at have en klinik der ligger tæt på centrum. Men når det er fyraften, bliver der ikke meget tid til at studere det hele lidt nærmere. De efterlyser lidt mere byliv, men ser til gengæld mange muligheder i Korsør.

- Vi kan se, at tandlægehuset får en del nye patienter i alderen + 30, og fornemmer at der sker mere i byen og at der er gang i hussalget. Det giver noget fornyelse i hele byen, lyder det fra Shanti Digebjerg.

Men begge ejerne er ved at udvide kendskabet til byen og omgivelserne. Det sker blandt andet gennem medarbejderne.

- De fleste af vores medarbejdere kommer jo fra Korsør og på den måde, hører vi en del om byen og hvad der sker. Vi har også lavet udflugter bl.a. en picnictur til skoven og når jeg ser hele Storebæltskysten, tænker jeg, at det er et fantastisk område med mange muligheder, siger Rikke Jørgensen.

Branche: Tandklinik
Navn: Tandlægehuset Korsør