Bare rolig, avisen skal nok overleve…

Der er ingen tvivl om at de trykte aviser er udfordret i dagens mediemarked, og at mange annoncekroner går til netbaserede annoncer. Men Korsør Posten, der reelt nærmer sig pensionsalderen med sine 62 år, skal nok overleve. Det mener i hvert fald salgsleder Tonni Pedersen, der har været ansat på avisen siden 1983.

-     Der er jo ingen tvivl om, at de digitale medier er vejen frem. Derfor er vi også glade for, at Korsør Posten er en del af VD Online - som så dagens lys i skyen februar 2013, og som i dag har over 220.000 unikke brugere. www.vdonline.dk har en klar web-first strategi  med artikler fra bl.a. Uge Nyt, Søndagsavisen Vestsjælland, Korsør Posten, Skælskør Avis – det er simpelhent printaviserne i et netmedie for hele Slagelse Kommune. Men avisen forsvinder ikke, selvom mange har forudsagt det. For ti år siden var jeg på et kursus, hvor vi fik at vide aviserne lukkede inden for de næste 2-3 år, men vi er her altså stadig, siger Tonni Pedersen og smiler bredt.

Han glæder sig over, ikke alene, at han fik ret, men at Korsør Posten stadig er det eneste ”masse-medie” – redaktionelt og annoncemæssigt i Korsør. Det understøttes AF FAKTA, hvor Korsør Posten har en af landets højeste læserdæknings procenter, på hele 68 % og 22.000 ugentlige læsere. Tal der gør, at Korsør Posten også de næste 10-20 år er at finde i din postkasse, konstaterer salgslederen.

-     Avisen bliver jo læst og det gjorde den også før i tiden. Den tidligere redaktør, Vagn Kviesgaard, var jo meget populær og fik masser af gode historier. Han havde kilder alle vegne, og når man spurgte hvor han havde hørt det henne, svarede han altid ”det har jeg hørt i pølsevognen”, siger Tonni Pedersen og griner.

Bliver igen en del af livet i Korsør

Tonni Pedersen ser frem til, at avisen igen kommer tættere på Korsør og korsoranerne, efter nogle år i Slagelse, og en nødvendig fusion mellem Korsør Posten og Vestsjællandske Distriktsblade i 2011. Det sker, når han selv og en journalist, bliver en del af det kommende bykontor.

-     Vi kan jo godt mærke, at det ikke er det samme når man sidder i Slagelse. Jeg glæder mig, for nu bliver vi igen en daglig del af byen. Foreløbig er det to dage om ugen, så jeg tager bare den bærbare med herned og arbejder fra bykontoret. Det gør også, at vi igen kommer tættere på både læsere, og annoncører, siger Tonni Pedersen.

Den kommende tilstedeværelse i Korsør, betyder ikke kun noget for avisen, men også for Tonni Pedersen selv. For han er med i mange netværk, for at gavne både byliv og avis. Han er med bl.a. med i bestyrelsen for Korsør Turistforening samt Korsør Citys aktivitetsudvalget under Korsør Erhvervsforening, og her er der succes med medlemsmøder, for butikkerne.

-     Vi er 20-25 personer der mødes en gang hver anden måned. Nu prøver vi at udvide lidt, så det bliver en gang om måneden. Her kan vi udveksle lidt meninger og ideer, som vi forsøger at arbejde videre med. Både Heidi Bjerre, som også bosiddende i byen, og er mediekonsulent på Korsør Posten og jeg, sørger også for referater, ligesom vi har været med til at starte medlemsmøderne op. Det tager selvfølgelig lidt avistid, men det er godt for alle parter når der sker noget, konstaterer Korsør ildsjælen, Tonni Pedersen.

Branche: Medie
Navn: Korsør Posten