Verdens ældste dame skal have et facelift

Hun er 108 år, bor i Korsør og nu skal hun have et facelift. Det er Verdens ældste ”dame”, Korsør Biograf, der står foran en større renovering, der efter planen går i gang i 2018.

-     Biografen bliver slidt, men det er jo meget godt, for det viser at den bliver brugt. Så vi skal snart i med at søge fonde, for den store sal skal have nye sæder, gulve, lydudstyr og så skal væggene også lige have ”en omgang”. Men derudover bliver vi nødt til at gøre biografen mere handicapvenlig, bl.a. med et handicaptoilet, siger biografens bestyrelsesformand, Charlotte Kaas.

For selvom man har prædikatet ”Verdens ældste”, skal der stadig knokles for at sikre den gamle biografs overlevelse. Det er en udfordring, for selvom danske film er populære i disse år, så er biografen også presset af udviklingen. De mange betalingskanaler på TV, kan meget hurtigt efter en premiere, vise de seneste film. Derfor er biografen, ud over en større renovering, tvunget til at tænke nye tanker.

-     Vi skal naturligvis stadig være en lokal biograf, men vi skal også have være et kultursted, på vores egen præmisser. Det betyder, at vi godt kan lave kulturevents, men de skal som udgangspunkt have filmkunst i centrum, siger Charlotte Kaas.

Satsninger på f.eks. tøseaften, opera og Formel 1, er heldigvis en succes, men det trækker også store veksler på de ca. 35 frivillige i biografen. Derfor efterlyser Charlotte Kaas, et lidt større hold af frivillige, der vil arbejde i de historiske kulisser. Flere frivillige giver også bedre muligheder for nye tanker og ideer, der så kan prøves af, til gavn for både biografgængere og de frivillige.

-     Det er meget enkelt, man skal bare have lysten til at komme her, når man er frivillig og man skal kunne give lidt af sig selv. Det er heller ikke så svært, vi giver alle nye frivillige en ”oplæring”, og der er ikke noget man ikke kan lære, siger Charlotte Kaas.

Uden de frivillige ville Verdens ældste biograf ikke kunne eksistere. For selv om man er gammel ”dame”, kan man jo godt håbe på mange fødselsdage fremover.

Branche: Kultur / underholdning
Navn: Korsør Biograf Teater
Adresse: Jens Baggesens gade 17
Telefon: 58370362 / 60493496