Der er en tid til alting

Der er en tid til at tænke, en tid at vokse og en tid til at udvikle sig. Den tid er nu kommet til Slagelse Kommune, og dermed også til Korsør, mener EUE’s direktør David Drachmann-Sunne. Han vil gerne være med til at udvikle Korsør og Vestsjælland og samtidig udfordre vanetænkningen i havnebyen. Det gør han bl.a. med sin deltagelse i det stort anlagte EnergiPark Korsør projekt, hvor b.la. produktion af brint, skal være med til at sikre at Slagelse bliver en af de kommuner i Europa, der er længst fremme med den nye teknologi.

-     Vi skal have trukket Korsør ud af offerollen, som den by hvor der sker for lidt, eller som har et lillebror kompleks i forhold til Slagelse. Vi KAN og SKAL selv skabe og udvikle både erhvervsliv og by, og den tid er kommet nu, siger David Drachmann-Sunne.

Der er arbejdet meget operationelt målrettet med at få skabt det rette perspektiv i projektet, så det er muligt at tiltrække investeringer udefra. Økonomi er altid en forudsætning for et projekt, men med ”et skridt ad gangen” princippet, kan udviklingsperspektivet og inspirations faktoren næsten gå hen og blive det vigtigste.

-     Vi skal vise omverdenen at vi godt selv kan, og det her projekt spænder virkelig bredt, med mange spændende udviklingsmuligheder undervejs. Men det kræver, at vi udvikler både by og kommune, - mentalt og fysisk, samt at vi vinker farvel til en lidt tung periode der er gået forud. Det skal forstås sådan, at det må være slut med at tale om Korsør, ”kun” som de mange muligheders by, men at vi i fællesskab bestræber os på endelig at få realiseret nogle af disse muligheder, lyder det fra David Drachmann-Sunne.

Mange samarbejdspartnere

EnergiPark Korsør projektet har et stort udviklings potentiale, både for Korsør og Slagelse Kommune. Der er allerede en lang række virksomheder, uddannelsesinstitutioner og brancheforeninger der har fået øje på dette uudnyttede potentiale, og derfor bakker op omkring Slagelse Kommunes grønne vækst tiltag Energiklynge Storebælt. Det er bl.a. SK Forsyning, Sund & Bælt, Selandia og Erhvervsakademi Sjælland. De mange partnere, bliver suppleret af andre der følger projektet med stor interesse, regionalt, nationalt og internationalt.

-     At der er så overvældende interesse for hele den kommende EnergiPark Korsør, viser med al tydelighed, at det her projekt er et fremtidens projekt. Vi kan for alvor sætte Korsør og kommunen på energiens danmarkskort, lyder det fra David-Drachmann-Sunne.

Han lægger ikke skjul på, at han også gerne vil udfordre en vanetænkning i Korsør Erhvervsforening. - Langt de fleste mennesker bryder sig ikke virkeligt om forandring. Om vi kan lide det eller ej, er vi som personer eller virksomhed, vidne til en konstant omskiftelig virkelig. Spis ”forandring” til morgen, frokost og aften. Hvad betyder dette faktum for vores Erhvervsforening? Kan der gøres ENDNU MERE, - skal foreningen redefinerer sine opgaver i forhold til en ny virkelighed? Hvilke krav stiller den nye virkelighed til bestyrelsen? – til medlemmerne? Gør vi tingene som vi altid har gjort, - eller jagter vi nye løsninger?

-     Der er en tid til alting, - jeg tror tiden nu er gunstig til at tænke nyt og større i Korsør Erhvervsforening, siger David Drachmann-Sunne.

Branche: Energi projekt virksomhed
Navn: EUE